چه موقع باید عذر خواهی کرد؟

عذر خواهی چیست ؟

عذر خواهی یکی از ابزاری است که ما برای ایجاد دوستی و روابط خوب از آن استفاده می کنیم. چه موقع باید عذرخواهی کرد؟ وقتی می گویید متاسفم به این دلیل است که احتمالاً احساس بدی دارید که کاری انجام داده اید یا چیزی گفته اید که به شخص دیگری آسیب زده است. گفتن اینکه متاسفید بیش از کلمات است. همچنین با عذرخواهی به شخص مقابل احترام می گذارید و به احساسات او اهمیت می دهید. عذرخواهی نشان می دهد شما همدلی دارید.

 

عذرخواهی فقط یک زیبایی اجتماعی نیست، کاری است که ما برای ادب انجام می دهیم. این یک آیین مهم اجتماعی است، روشی برای نشان دادن احترام و همدلی نسبت به شخص یا افراد ستم دیده. برعکس، با عدم عذرخواهی  نسبت به شخص یا افرادی که به آنها آسیب رسانده ایم بی احترامی می کنیم. علاوه بر ابراز احترام و همدلی، چندین دلیل دیگر وجود دارد که باعث می شود عذرخواهی از کسانی که به آنها آسیب رسانده ایم بسیار مهم است.

 

 

حالا این سوال مطرح میشود که چه موقع باید عذرخواهی کرد؟

اگر کسی را آزار دادید یا او را اذیت کردید، حتی اگر منظورتان این نبود موقع عذر خواهی است

اگر چیزی را که متعلق به شخص دیگری بود از دست دادید یا شکستید موقع عذر خواهی است

اگر کاری کردید که می دانستید اشتباه است – مانند دروغ گفتن یا قانون را عمداً زیر پا بگذارید موقع عذر خواهی است

اگر کاری را که قرار بود انجام می دادید انجام ندادید مانند قول دادن و عمل نکردن ، موقع عذر خواهی است

وقتی که ما به احساسات طرف مقابل اهمیت می دهیم

وقتی که ما قادر هستیم مسئولیت اقدامات خود را به عهده بگیریم

وقتی میخواهیم شخصی دیگر احساس  نکند که ما تهدیدی برای او هستیم و با عذرخواهی خشمش را فرو می نشانیم

با عذرخواهی از شخصی که صدمه دیده یا به او آسیب رسانده ایم، احساسات و ادراک آنها را تأیید می کنیم.

با عذرخواهی از شخصی که واقعاً آسیب دیده است نشان میدهیم که حق دارد عصبانی شود. این نوع عذر خواهی فوق العاده شفابخش است. همه ما دوست داریم احساساتمان مورد تأیید قرار گیرد، خصوصاً وقتی که احساسات ما آسیب دیده یا از نظر روحی آسیب دیده ایم. ما می خواهیم طرف مقابل به ما نشان دهد که می داند به ما آسیب زده است و پشیمان است.

شاید مهمترین کاربرد عذرخواهی در سطح شخصی باشد. بسیاری از افراد از اعضای خانواده و دوستان نزدیک خود دور شده اند زیرا فرد خاطی از عذرخواهی امتناع ورزیده است.

دوستی های طولانی مدت شکسته شده، خانواده ها از هم جدا شده و ازدواج ها به دلیل مسئله عذرخواهی به پایان رسیده است.

از طرف دیگر، دوستان و اعضای خانواده دور با یک عذرخواهی ساده دوباره گرد هم آمده اند و وقتی یک شریک زندگی از همسرش عذرخواهی می کند، ازدواج ها نجات می یابند. یک عذرخواهی ساده می تواند حتی سخت ترین قلب ها را ذوب کند و محکم ترین دیوارها را خراب کند

وقتی رفتار خودمان توهین آمیز، بی توجه یا آسیب زاست، گیرنده رفتار ما نسبت به ما احتیاط می کند. چه آنها این را آگاهانه درک کنند یا نه، احساس می کنند باید مراقب باشند.

آنها دیگر در اطراف ما احساس آرامش نمی کنند و حتی ممکن است احساس کنند دیگر نمی توانند به ما اعتماد کنند. اگر عذرخواهی انجام نشود، این احساس سرسختی و بی اعتمادی بیشتر می شود.

 

هرکسی وقتی کار اشتباهی انجام داد باید عذرخواهی کند (حتی بزرگسالان). والدین و سایر بزرگسالان با انجام کار درست و گفتن عذر میخواهم، وقتی کار غلط انجام میدهند ، به بچه ها یاد می دهند که در صورت نیاز از آنها عذرخواهی کنند

گاهی اوقات عذر خواستن صمیمانه همه چیز را بلافاصله برطرف می کند. در مواقع دیگر ممکن است مدتی طول بکشد تا طرف احساس راحتی کند. ممکن است لازم باشد کمی به شخص مقابل فرصت دهید. حتی بعد از اینکه می گویید متأسفید، ممکن است از آنچه گفته یا انجام داده اید هنوز احساس بدی داشته باشید  اما می توانید پس از عذرخواهی و رفع اشتباه با تصمیم گیری برای بهتر کردن اوضاع احساس خوبی داشته باشید.

 

وقتی کسی از شما عذرخواهی می کند، ممکن است از آن استقبال کرده و آماده بخشش هر اتفاقی باشید و ادامه دهید. یا ممکن است دوست نداشته باشید بلافاصله دوباره دوستانه رفتار کنید. اگر شخصی بدون تلاش برای تغییر مرتباً به شما آسیب برساند و عذرخواهی کند، شاید دیگر نخواهید با آن شخص در ارتباط باشید.

سخن آخر

عذرخواهی از شخص دیگر یکی از سالم ترین و مثبت ترین اقداماتی است که می توانیم برای خود، شخص مقابل و رابطه انجام دهیم. عذرخواهی برای سلامت روحی و روانی و حتی جسمی ما بسیار مهم است.

هنگامی که به دلیل اقداماتی که برای شخص دیگری آسیب رسان یا مضر است، عذرخواهی می کنید، به او موهبت اعتبار، احترام و همدلی می دهید. عذرخواهی این توانایی را دارد که همه روابط ما، چه شخصی و چه شغلی، را بسیار محترمانه تر، و دلسوزانه تر سازد.

لینک دانلود مقاله:

چه موقع باید عذر خواهی کرد

سایت های لیدی باس

 

 

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *