مهارت کلامی بین زوجین چیست؟

مهارت کلامی بین زوجین چیست؟

مهارت کلامی بین زوجین احتیاج به آموزش و آگاهی دارد.

نداشتن این مهارت ها و استفاده نکردن از آنها مستواند مشکلات متعدد زناشویی را ایجاد کند.

مهارت های گفتگو باعث ارتقا پیدا کردن فرد در ابعاد دیگر زندگی نیزمیشود.مثلا کسی که مهارت لازم را در محل کار خود دارد بسیار موفق تر است و یا اگر یکی از زوجین مهارت های کلامی بین زوجین را آموخته باشد میتواند از مشکلات تا حد زیادی جلوگیری کند.

هر فردی در طول روز گفتگو های زیادی خواهد داشت،حتی اگر فرد با همسرش صحبت نکند همین صحبت نکردن پیام هایی را به طرف مقابل ارسال میکند.پس گفتگو فقط بصورت کلامی نیست.

معضلات مهارت کلامی بین زوجین چیست؟

یکی از اصلی ترین چالش های گفتگوی زوجین این است که پیامی که فرد قصد انتقال آن را دارد،الزاما همان پیامی نیست که ارسال میکند.

مثلا مردی قصد ابراز علاقه به همسرش را دارد،صبح قبل از خارج شدن متوجه خاک روی میز میشود و روز آن قلب میکشد.وقتی همسرش بیدار میشود نسبت به رفتار شوهرش فکر میکند که او قصد اعتراض به کثیفی خانه را داشته در حالی که هدف مرد ابراز احساسات بوده است.

 

در مواردی مثل داستان بالا شاهد برداشت اشتباه از یک پیام هستیم.اما باید به نکته را در نظر بگیریم که در این شرایط هر دو طرف در ارسال و دریافت پیام مقصر هستند و پیام ها فقط بصورت کلامی نیستند بلکه پیام های غیر کلامی بخش بزرگی از گفتگو ها را شکل میدهند.

جنبه های غیر کلامی به راحتی میتوانند محتوای کلام را تغییر دهند.مثلا زمانی که فردی به شما میگوید دوستت دارم و در عین حال پوزخندی بر لب داشته باشد شما برعکس برداشت میکنید،درحالی که اگر هنگام گفتن آن جمله به شما محبت آمیز نگاه کند آن  را باور میکنید.

 

شیوه مهارت های کلامی بین زوجین

برخی از افراد هنگام گفتگو بصورت منفعلانه عمل میکنند.این افراد خواسته ها،نیاز ها و منظور خود را بصورت صریح و روشن بیان نمیکنند و همیشه در هاله ای از ابهام حرکت و عمل میکنند.

این افراد اعتماد بنفس پایین دارند و فکر میکنند با ابراز کردن خواسته هایشان دیگران را ناراحت میکنند اما در واقع منفعل بودشان باعث آذیت شدن دیگران میشود.

در مقابل افراد منفعل کسانی هستند که با شیوه پرخاشگرانه خواسته ها  نیاز های خود را بیان میکنند و دائما در حال متم کردن دیگران هستند.

برخی افراد نیز هستند که بصورت منفعلانه خشم خود را بروز میدهد و انتظار دارند که دیگران خواسته هایشا را بفهمند،آنها همیشه طلبکار هستند و به دیگران غر میزنند.

شناختن دنیای زن و مرد

از راه های مهارت های کلامی بین زوجین ایجاد یک رابطه صمیمانه،عالی وپر جاذبه دانستن دو شناخت کلی لازم است:

۱-شناختن دنیای زنان و مردان و توجه کردن به تفاوت های زیستی و روانشناختی آنها

۲-شناختن کامل همسر خود

 

_باید روحیات،حساسیت ها،سلیقه ها،ارزشمندی ها و توانایی های همسرتان را بشناسید.

_شناختن نیاز های عاطفی و جسمانی آنها،بهترین راه ارضا روحی و جسمی را پیدا کنید.

_شناختن و توجه کردن به موقعیت قبلی و فعلی همسر،اینکه او در چه خانواده ای و در چه شرایط و جامعه ای رشد کرده.

 

نوع اول:تسلط بر این شناخت کمک زیادی در بالا بردن تفاهم و کم شدن نزاع و درگیری میکند.

 

مثلا خانم ها جزئی نگر و آقایان کلی نگر هستند،همین روحیه باعث میشود که خانم پس از مهمانی تمام اتفاقاتی که به چشم همسرش نیامده را برای او تعریف کند.یا وقتی که مرد از سرکار می آید همسرش از او سوالات ریز ریز و با جزئیات میپرسد این حالت نشانه جزئی نگر بودن خانم ها است نه حالت تجسس و فضولی در انها.

اگر مرد نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشد هم به صحبت های همسرش گوش میدهد و هم او را متهم نمیکند که چرا فضولی و دخالت میکند.

 

ارتباطات کلامی

نحوه مهارت کلامی بین زوجین از عواملی است که در ایجاد شدن تفاهم بین آنها نقش مهمی را ایفا میکند.

همسرانی که میدانند در هر موقعیتی چه حرف هایی را چگونه باید بیان کنند مسیری هموار را ایجاد میکنند.

هر واژه ای نوعی بار روانی و عاطفی روی دیگران میگذارد،یک ارتباط کلامی موفق آن است که بر رشد فرد اثر بگذارد.

چند نمونه از مهارت های کلامی بین زوجین

۱-ارتباط کلامی در قالب شوخی:

نمک زندگی به همین شوخی ها و شادی ها است.رسول خدا(ص)در این باره فرمودند:  هر بازی و سرگرمی، باطل و نارواست مگر بازی و شوخی با همسر که عملی مستحب است.

همسران باید این کار را در بخشی از زندگی روزمره خود قرار دهند،با این کار خستگی از تن آنها بیرون می آید و این کار عبادتی ارزنده است.

 

۲-ارتباط کلامی در قالب تعریف و تمجید:

یکی از کارهایی که باعث جذب شدن همسر میشود محبت کردن و تعریف از او است.به شکل های مختلف این محبت را ابراز کنید.مثلا بگویید چقدر لباست بهت میاد،چه غذای خوشمزه ای و …با همین کارهای ساده عشق و محبت را در دل طرف مقابل بیشتر میکنید.

زن ها حساس تر و زودرنج تر هستند و نسبت به مردان به این محبت بیشتر احتیاج دارند،زمانی که مرد از این موضوع آگاه باشد و به همسرش عشق بورزد او نیز مثل پروانه به دور شوهرش میچرخد.

 

۳-ارتباط کلامی در صدا کردن یکدیگر:

نوع صدا کردن همسر بسیار اهمیت دارد و میتواند اغاز کننده یک ارتباط کلامی عاطفی و یا سرد و پر تنش باشد.پس سعی کنید همسرتان را با نامی که دوست دارد و یا با اضافه کردن پسوند و پیشوند مناسب به نامش صدا کنید،این کار باعث میشود احساس خوبی پیدا کند و با حوصله به ادامه صحبت هایتان گوش کند.

 

۴-زمان مناسب:

یکی دیگر از مهارت های کلامی بین زوجین این است که،هنگام گفتگو کردن با همسرتان و در میان گذاشتن موضوعی حتما زمان مناسب را انتخاب کنید.

مثلا زمانی که همسرتان خسته از سرکار آمده و یا کار خانه انجام داده است به او فرصت استراحت بدهید تا از آن فضا فاصله بگیرید و آرام شود،سپس موضوع را مطرح کنید.

۵-به زبان بدن توجه کنید:اگر میخواهید صحبتتان موثر تر باشد و به شما توجه کند،باید آرامش داشته باشید و از تکان دادن بی جای دستانتان خودداری کنید و صاف بنشینید.

 

۶-شنونده خوبی باشید:

وقتی قرار است شنونده باشید در ابتدا فقط گوش کنید و اظهار نظر نکنید.

 

برای اینکه همسرتان متوجه شود به صحبت های او توجه میکنید ما بین صحبت ها سوالاتی بپرسید تا همابهامات برطرف شود و هم طرف مقابل را مطمئن کنید که شنونده هستید.

 

۷-از جملات منفی دوری کنید:

به جای استفاده از جملات منفی آنها را بصورت مثبت بیان کنید.مثلا نگویید این کار را نکن،بلکه کاری که میخواهید انجام بدهد را بصورت خواهش و در کمال ادب و احترام بیان کنید.

 

 

سخن پایانی

در این مقاله درباره مهارت کلامی بین زوجین صحبت کردیم.

در ابتدا شما باید با دنیای همسر خود آشنا شوید و به خواسته ها،نیاز ها و سبک و مدل او توجه کنید،سپس از روش هایی که در بالا توضیح دادیم استفاده کنید.شاید در ابتدا عمل کردن به این موضوعات برایتان سخت باشد اما به مرور به آنها عادت میکنید و حس خوب به خودتان و همسرتان منتقل میشود.

ممنونیم که مجموعه های لیدی باس را دنبال میکنید،امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

نظرات و پیشنهادات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید.

سایت های لیدی باس

لینک دانلود مقاله:

مهارت کلامی بین زوجین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *